الخميس، ديسمبر 11، 2008

El Maquinista

إلى أي مدى يمكنك تحمل الذنب؟


اذا قررت ان تحدد هويتك من جديد، هل ستتوقع الخير أولا أم الشر؟؟


في لعبة المشنقة بأعلى، هل تختار أن تكملها بـ Mother أم بـKiller؟



مفترق.. فاختار

-------------------------



فيلم The Machinist من بطولة كريستان بيل، يحكي قصة مواطن عادي عمل حادثة بعربية ذات يوم ادى فيها لاصابة طفل عمره ميزيدش عن 10 سنين، بقى عنده صرع اثر الحادثة، اما الشخص نفسه "تريفور" نسى تماما اللى حصله بفعل "النسيان المدفوع"، وكمل حياته.

الفيلم بتبدا احداثه بانك بتتعرف على "تريفور" بانه حد عادي جدا، واحد بيعاني من الارق بقاله سنة، مبينامش غير خمس دقايق اذا عرف يتحصل عليها، وبالتالي تجده شخص هذيل اقرب للمواطن المطحون

بعد فترة من الاحداث المتداخلة وهلاوس بيشوفها وبيعاني من تانيب الضمير البشع، بتتكشف الحقيقة تماما، لحد ما يقرر انه يسلم نفسه عشان ينام اخيرا او بمعنى ادق "يرتاااااااااااااااااااااااح".



-------------------------



كريستان بيل شخص قوي جسمانيا، ازاي تحول شخص جسمه عضلات للمواطن المطحون؟؟

كريستان عمل ريجيم اقرب ما يكون للاضراب، وبدا يشرب سجاير مع انه مكانش مدمن سجاير عشان تسد نفسه ويوصل بسرعة للهذال ده، للدرجة ان فيه مشهد في الفيلم بيجري فيه البطل، اتعاد المشهد اكتر من مرة عشان عضلات رجلين كريستان كانت غير مؤهلة للمجهود العادي زي الجري، وبالتالي هو عاني فعليا من انه مكانش بني ادم طوال تصوير الفيلم لحد ما استرد صحته.



الفيلم بسيط، مفيهوش فكر عبقري او اساليب مفاجئة، بس جديا يستحق المشاهدة.. ع الاقل كفاية الراجل تعب معانا يعني وتحول للمواطن المطحون.

هناك تعليق واحد:

ألِف يقول...

شاهدت الفلم منذ يومين، و بالرغم من بساطته كما تقول، بل و القدرة على التنبؤ بمسار أحداثه و الحبكة فيه، إلا أنه فلم جيد جدا.