الأربعاء، ديسمبر 30، 2009

ميفوتكش في 2010

قبل ما ابدأ بس احب اوجه شكر خاص للاستاذ المبجل محمد حسن بيه باشا :) الاستاذ اللي ضغط عليا ولولاه مكانش البوست ده طلع في سنته D: ميرسي يا حسن
وتقدر تقرا قايمة حسن لافلام 2010 التي تستحق المشاهدة من اللينك هنا

---------------------------------------------------------------------------

كل سنة بتوقع ان الافلام هتبقى اجمد من السنة اللي قبلها، وخلال 2010 وبعد ما بقى اخيرا عندنا في مصر سينما 3D بصفة دايمة، اتوقع ان السينما في 2010 هتبقى اجمد واجمد

ونتمنى ان على 2011 يبقى في مصر Imax ونقول يارب


Shutter Island

المخرج مارتن سكورسيز، العبقري الوسيم ليوناردو ديكابريو ومارك روفالو وايميلي مورتيمر تشكيلة مينفعش تتفوت صراحة، بالاضافة الى اني مفتكرش ان ديكابريو خذلني قبل كدة غير يمكن في the beach وانا مسامحاه عليها.

في انتظاره في مارس 2010


Inception
الفظيع الفظيع الفظيع كريستوفر نولان (لايمكن متكونش عارفه خاصة لو كنت شفت The Dark knight) هذا الفظيع هو مخرج الفيلم، ومن بطولة برضه ليوناردو ديكابريو، وبالتالي يمكن تطبيق الكلام عن الفيلم السابق على الفيلم ده بتاع انه عمره ما خذلني وكدة، الجامد كمان ان مع ليوناردو الممثلة المتقنة جدا "إلين بايدج" مثلت قبل كدة Whip it و Juno.

في يوليو 2010


Twilight: Eclipse

الكثير سيتهمني بالمراهقة بس فعلا أنا موهومة بالفيلم بلا ادنى سبب منطقي، i'm just under Twilight spell ومينفعش مستناهوش ولا استنى كمان الجزء الرابع بتاعه.. واللي يعرف مكان الروايات كمان بتتباع فين عربي او انجليش يقولي بليز. كفاية لحد كدة مش هتكلم عنه اكتر من كدة.

يونيو 2010

Alice in wonderland

يمكن دي المرة الوحيدة اللي هتقتنع ان الفيلم بالشخصيات الواقعية أفضل من الكارتون رغم اني مجنونة انيميشن، الفيلم للمخرج تيم بورتون وجوني ديب وهيلينا بونهام كارتر، زود عليهم كمان أن هاثاواي.. تبقى المعادلة مظبوطة جدا ومينفعش انك تدخل الفيلم وتخرج زي مادخلت، أكيد هتخرج شخص تاني.. ملحوظة لو مكنتش شفت Sweeny Todd لاااااااااااااااااازم تشوفه في مارس 2010

Knight & Day



أوك.. هل يكفي ان تعلم أن توم كروز وكاميرون دياز هما ابطال الفيلم ده؟ ممكن كتير يكونوا بيكرهوا الاتنين بس لو كنت شفت فيلم Mr and Mrs Smith فاعتقد انك هتستمتع بالفيلم ده

في مصر يوليو 2010

The Bounty Hunter

الفترة القادمة ممكن نسميها موسم جيرارد باتلر، بعد 300 وthe ugly truth واخيرا the Gamer مبقاش ينفع ميعلقش معاك اسم جيرارد باتلر، بعيدا عن كونه أكيد واحد من أكثر 100 رجل جذاب على وجه الأرض واللي اكيد هيحتل فيها مرتبة متقدمة رغم اني معرفش بس متوقعاها جدا يعني.

مع جيرارد باتلر الممثلة جنيفر انستون، ورغم ان بعض افلام جنيفر ساعات بتبقى نص نص بس المخرج هو اندي تينانت مخرج فيلمي Fool's gold وHitch.

Up in the air

رغم ان الفيلم نزل في 2009 الا انه هينزل في مصر فبراير 2010، ويكفي القول بانه واحد من افضل عشر افلام تم اختيارهم في 2009، بالاضافة إلى ان بطل الفيلم هو جورج كلوني.. واللي بيقوم فيه بدور واحد وظيفته هي طرد الموظفين الزائدين عن الحاجة. وظيفة غريبة والحكايات اللي تطلع منها أغرب.

مينفعش يفوتك في فبراير 2010

هاري بوتر


مهو مش طبيعي اننا بعد ما نتفرج على 6 اجزاء من هاري بوتر هنيجي في الجزء السابع ونعمل عبط يعني.. الجزء السابع والأخير من كثافة أحداثه تم تقسيمه على جزئين أخرين، ماذا سيحدث بعد وفاة دمبلدور؟ اكتشف ده في نوفمبر 2010.

The Tree of Life

براد بيت، شون بين ورحلة 3 أخوات في منتصف الخمسينيات.. مفيش لسه كلام محدد عن الفيلم اوى، بس بعد the Curious case of Benjamin button وقايمة افلام براد بيت الرائعة، مينفعش تسمع اسم براد بيت في فيلم وتشك إنه ممكن يطلع وحش. أما العبقري شون بين فسواء كان مخرج او ممثل فالراجل ده مبيهرجش، ولأنه يهودي كمان فده ادعى انه يأكدلك انه مبيهرجش نظرا لإن غالبية اليهود أصلا محترفين في الإعلام، وشون بين تحديدا عبقري فعلا.

Eat, pray, love



صراحة انا مقريتش الكتاب، ويادوب لمحت كام لقطة من حوار أوبرا وينفري مع مؤلفة الكتاب التي كتبته بناءا على تجربتها الذاتية في إنها سافرت في رحلة لاكتشاف الذات وبتاع... بعيدا عن كل ده فالجميلة والتلقائية جوليا روبرتس هي اللي هتجسد الشخصية دي، واعتقد ان الفيلم يستحق المشاهدة، المشكلة فقط إنه هيتعرض في اكتوبر 2010 في ايطاليا فاعتقد انه عقبال ما يوصل مصر فيها كام شهر يعني ممكن نشوفه في 2011.

Leap year

ايمي ادامز ممثلة بكل معنى الكلمة، بدءا من فيلم Enchanted وانطلقت تلك الممثلة ليشهد الجميع بموهبتها الرائعة، وعلى مدونة المخرج محمد خان هتلاقي بوست كمان مخصص ليها، الفيلم من بطولة ايمي ادامز وماثيو جوود.. ورغم انه من نوعية الرومانسي كوميدي بس اسم ايمي ادامز جدير حقا بمشاهدة الفيلم عشان خاطر عيونها. حتى الان مفيش كلام عن اذا كان الفيلم هينزل مصر ولا لأ، بس مش مشكلة بقى التورنت ربنا يخليهولنا.

Toy Story 3

ايه رايك؟؟ بذمتك مش كفاية إنك تعرف إن وودي وباز هيرجعوا من جديد في مغامرة مثيرة بعد كل السنين دي؟ خليك بس عارف إن بعد كل السنين دي لا يمكن اندي يفضل صغير، أندي هو كمان كبر زيك بالظبط ودخل الجامعة! انتظروه في يونيو 2010

Salt

انجلينا جولي والمخرج فيليب نويس يعودان للعمل سويا بعد نجاحهما الكبير في فيلم The bone collector (صعب متكونش شفته). الفيلم أكشن وجاسوسية مش دراما ومأساة زي Changeling الاخير بتاع انجلينا، بس اعتقد ان انجلينا في Changeling بدأت تمثل فعلا فمستنيه اشوف نتيجة عملها مع كلينت إيستوود غيرتها وطورتها ولا ابعتلها ميل اقولها اقعدي في بيتكو.

Monsters Inc

فيه كلام عن ان الفيلم جاري العمل عليه، بس امتى، مين هيمثل، اي ملامح عنه لسه مبانتش.. بس الخبر في حد ذاته شيء في منتهى الروعة، واتمنى ان سامي مغاوري وهنيدي وحنان ترك برضه يدبلجوا الفيلم للعربي.. ويقال إنه هينزل في 2012.

خلال 2010 ربما تظهر افلاما اخرى تستحق المشاهدة وتستحق الترقب أيضا، لذا يمكننا الاكتفاء بهذا القدر قبل بداية العام المقبل.

هناك 4 تعليقات:

Omar Abdel-Wahab يقول...

اهل مي وشكرا علي القايمة الجميلة والعرض الرائع .

انا مستني مع الأفلام دي روبرت داوني بفيلمه الجديد والجزء التاني من Iron Man وده بعد نجاحه الغير عادي في الجزء الأول وكمان في Sherlock Holmes وممكن تعتبريه زي جيرارد باتلر .

كمان مستني في ٢٠١٠ الجزء الرابع من Ice Age (لو الكلام اللي منتشر على الانترنت صح(

مي كامل يقول...

مممممم معاك في الفيلمين الاولانيين
بس ice age الجزء الرابع ممممم مش عارفة
الجزء التالت مكانش لطيف خالص
حسيتهم عملوا كوبي بيست للحتت اللي عجبت الجمهور وقدموها في الفيلم بس بكاراكترات وحوار مختلف ملائم لاحداث الجزء التالت.
معجبنيش اوي :))) بس مين عارف خلينا نشوف
:))))
سعيدة بوجودك
جدا :)))

Hassan يقول...

أولا مش حافتح بقي واتكلم عشان مش حاشكرك كفاية عن المقدمة الهايلة والشكر الاللي ماستاهلهوش ليا في بداية البوست .. لا تعليق غير كلمة صغنونة : شكراً

Twilight: Eclipse
أنا برضه مش عارف إيه السبب بس حبيت مجموعة الأفلام دي ومستني الجزء ده .. أنا شخص موهوب في إخراج القطط الفطسانة وتشويه النجاح وحاولت مع الفيلم ده اللي بالأساس فيلم مراهقين من الدرجة الأولى وصراعاته الدرامية مش عميقة للدرجة .. بس جذب الفيلم ليا بدون سبب ظاهر بيعني إنه فيلم يستحق نجاحه

Knight & Day
أنا حاشوفه عشان الموززة دياز بصراحة لأن توم كروز إن جاز التعبير بقى بني آدم قالش آخر حاجة

Up in the air
راجعي آخر بوست ليا بتاع الترييلر بتاع الفيلم بصوت كلوني .. مالهاش حل وللأسف مستني الفيلم عندنا هنا كمان في دبي لكن مش حافوته

The Tree of Life
فاتني ده ههههه لازم أشوفه فعلااااا

بوست كالعادة أكثر من راااائع وفي إنتظار غيره .. ماتعلميش إيدك الكسل ياللا مستنيين الجدييييد

Hopeful Hopes يقول...

أنا عارفة مكان بيبيع
Twilight series
بالانجليزي بس في الاسكندرية لو تحبي
كمان عندي الكتب (ال5 أجزاء)
soft copy
:)